Hedersrelaterat våld

Utmärkt text av Mehrtab Motavvas

"Har Sara Mohammad påbörjat en ny häxjakt?
Jag har precis läst Sara Mohammads (GAPF) öppna brev till Vänsterpartiet. Först bedrev hon häxjakt på Gudrun Schyman (Fi) i flera år, nu verkar har hon börjat med samma retorik mot Jonas Sjöstedt (V). Varför skulle just Fi och V "svika förortsflickor", enligt henne?
I mina ögon visar detta bara att hon är för feg för att sparka uppåt mot de stora partierna, speciellt de borgerliga. Hennes nära samröre med Folkpartiet är liksom ingen nyhet. Därför väljer hon att sparka neråt mot de små partierna på vänsterkanten.
Om hon var en gnutta intellektuellt hederlig, skulle hon inte bygga hela sin kritik på halmgubbar. Den replik hon hänvisar till - av Aron Etzler, Christina Höj Larsen och Rossana Dinamarca - besvarar redan de två frågor som hon kritiserar. För det första hävdar de att religiös extremism är ett samhällsproblem som måste bekämpas. För det andra skriver de att kvinnoförtryck och homofobi finns i alla samhällsklasser. Hur tydliga ska de behöva vara?
Rent ideologiskt är jag lika mycket V som Fi, och jag har skäl att känna en viss besvikelse för saker V har gjort (bland annat mot Fi) och inte har gjort (bland annat att städa upp rasisterna i sitt eget parti), men en sak vet jag: V är lika solidariska mot förortare som Fi. Det sista något av dessa partier stödjer är religiös extremism, kvinnoförtryck och homofobi!
Nej, Sara Mohammad har en högerextrem agenda, som "is not my cup of tea".
 
Patriarker hittar alltid ursäkter för att kontrollera kvinnors sexualitet - överallt. Om det inte är religionen, så är det alkoholen. Om det inte är svartsjukan, så är det mäns fysiska överlägsenhet. Om det inte är kulturen, så är det naturen. Om det inte är hedern, så är det nationen.

Jag vänder mig mot allt kvinnoförtryck, inte bara det förtryck som sker i islams eller hederns namn. Kvinnoförtryck är inget muslimskt fenomen, det är ett patriarkalt problem. Islam är bara ännu en ursäkt som patriarker hittar på för att upprätthålla den universella patriarkala könsmaktsordningen.
"

Kontentan är -> Det är inte religionen (islam) som är orsaken till förtrycket. Det är bara en ursäkt för patriarkatet att få utöva makt över (främst) kvinnor. Det finns och har alltid funnits i olika former i alla religioner och kulturer.

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Okunnig och.............. trist.

Svar: Tråkigt att du tycker så. Jag håller inte med dig. Eftersom det är lite tunnt med argument på din kommentar så är det lite svårt att svara mer än så här.
Tonnie Philipsson

2015-07-09 @ 21:30:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0