Rasism, anti-rasism och omvänd rasism

Idag blev det ett himla liv på Twitter @mjukispappa när jag vände mig mot att det inte finns någon omvänd rasism. Jag fick bl annat höra att jag likställde värdet av uttrycket "svartskalle" med uttrycket "svenne-hora". Min poäng var att det är oacceptabelt och vidrigt att använda båda två. Jag lade ingen inbördes värdering i vilket som var värst.
 
Den "vita" människans förtryck av den "svarta" och/eller färgade har pågåt länge i historien, genom slaveri, kolonialism och i den yttersta formen försök till och rentav utrotning. Detta gör att dessa minoriteter har en historia av att ha blivit förtryckt, nedvärderad och objektifierad. Inte setts som mänsklig utan rentav värderad som ägodel mm.
 
Kvinnor har också en historia av förtryck och nedvärdering. Både nationellt, kulturellt och religiöst. Man pratar om partriarkala hierarkier. 
 
Målet med dagens samhälle är väl att alla på jorden skall kunna samexistera och att alla människor skall värderas lika kön, "ras", kulturell tillhörighet eller religion. Personligen kan jag tycka att enbart våra handlingar skall kunna rubba den ordningen. 
 
Att som vissa säger att en vit kvinna är högre värderad än en "färgad" man är för mig helt främmande. Jag påstår härmed inte att människor med dessa värderingar inte existerar. Men för mig är det helt egalt i detta sammanhang.
 
Jag tror att en "vit" kvinna som blir kallad svenne-hora mår dåligt av detta, Hon känner sig nedvärderad och kränkt. Att då göra värderingen att det är värre att kalla någon svartskalle får nog inte kvinnan att må bättre. Givetvis gäller det omvända. Det är på inget sätt ok att kalla någon för svartskalle.
 
Jag fick själv en massa epitet kastad mot mig idag, baserat på tolkningar av det jag skrev. Jag resonerade som en Sverigedemokrat och allt annat möjligt. Nedlåtande uttryck som en maktdemonstration. Förstod inte meningen med detta, utom möjligen för att försöka tysta mig. 
 
En del gjorde gällande att jag spelade Sverigedemokraterna i handen. Jag håller inte med om detta. Jag vill göra gällande att man inte kan se världen enbart i två dimensioner. Svart eller vit (konstigt uttryck i detta sammanhang, men det är ju så man oftast uttrycker det). Min poäng är ju att nedlåtande uttryck måste bekämpas oavsett vem som är avsändare eller mottagare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0